fredag 20. mars 2009

En herlig opp og nedtur!

Det har vært mye om snø og turer til fjells her hos meg, men først og fremst da med skiheiser i nærheten. I formiddag la jeg turen mot Eikedalen etter noen timers jobbing, men på veien bestemte jeg meg for å heller svinge av mot Gullbotn denne gangen og gå mot Gullfjellet.

Tror jeg var barn sist jeg tok på meg ski ved Gullbotn og begynte å gå oppover i de preparerte løypene. Denne gangen hadde jeg nok litt bedre ski og med randonee bindinger og støvler og feller under skiene, så gikk det som en lek oppover og så var det bare å glede seg til turen ned igjen.

Solen stekte godt på turen og det var tydelige spor på at våren kommer for fullt. Elveleier og små vann var blitt åpen helt nede etter at solen hadde tatt tak og snøen var ganske bløt å gå i. Når jeg kom litt opp i høyden ble føret mye hardere, men med feller på plankene, så var det ikke noe problem å komme seg oppover.

Jeg gikk et stykke i preparerte løyper før det ble å sette sporene selv, og etterhvert var det bare å følge de fine vardene oppover mot Gullfjellet.

Ull underst og stekende sol gjorde at det ble rimelig hett å gå, men med fin og jevn gange så var det ikke noe problem.

Før jeg begynte på turen nedover igjen ble det tid til å nyte solen, litt mat og en appelsin. Så var det på med litt mer klær, hjelm og briller på hode, av med feller og inn i bindingen for å kruse nedover igjen.

Er glad for at jeg valgte å ta turen til Gullbotn denne gangen. Det var rett og slett herlig å nyte den vakre naturen vi har og ikke minst stillheten oppi der. Jeg møtte to skiløpere som var på vei nedover, men ellers virkket det som jeg var alene i hele verden.

Og turen ned? Jo, den ble helt fabelaktig. Bare så synd at det går så fort før man er nede igjen.

Det blir garantert flere slike turer utover fra min side.

Ingen kommentarer: