onsdag 18. februar 2009

Samarbeider med Pink Floyd trommis

Multikunstner Tommy Vågen fra Bergen er kjent fra mange kunstneriske sprell som blant annet å male på havets bunn og kjøre rundt i dykkerutstyr i en akvariebil.

Nå samarbeider han med trommeslageren i Pink Floyd for å få en dragster fra 1960-tallet opp å gå igjen.

Se video nederst i saken!

Det var gjennom sin onkel i England, Brian Taylor at kunstner Tommy Vågen kom på banen og ble bedt om å male den første dragsteren som er produsert i England fra 1962 som i dag står på det britiske motorsportmuseet Beaulieu i London.

En veldig bilinteressert trommeslager i Pink Floyd (bildet) er med og fronter prosjektet som skal gi penger til å gjøre dragsteren kjørbar igjen.

- Min onkel Brian Taylor har skrevet en bok om dragracing i England og kom i den sammenheng over den gamle bilen som sto på museum i London, men som ikke er kjørbar på grunn av en knust motor. Han har fått med seg trommeslager i Pink Floyd, Nick Mason som han kjenner for å fronte en auksjon som skal gi penger til å få restaurert motoren og gjøre bilen kjørbar igjen, sier Tommy Vågen

- Maleriet av bilen som jeg holder på med skal signeres av meg og Nick Mason og auksjoneres bort. Det skal og trykkes opp i plakater som igjen skal selges for å få inn penger til restaurering av bilen, sier den engasjerte kunstneren.

Bilen det dreier seg om er den første produserte dragsteren i England som var ferdig i 1962 og ble kjørt av Sydney Allard frem til motoren på 500 hk røk tre år senere.

Knuser motordel i malingen
Tommy Vågen bad sin onkel Brian Taylor og Nick Mason om å prøve å få tak i en del fra motoren på denne bilen som han ønsket å knuse i småbiter og bruke i malingen til bildet av bilen.

Hvilken respons fikk du når du ville ha en del fra motoren til bilen som du ville bruke i maleriet?

- De var veldig positiv og fikk tak i en del som har ligget løs i 30-40 år etter at motoren røk, sier Vågen.

- Denne uken fikk jeg en pakke med brev fra Nick Mason og min onkel Brian Taylor og en knust motordel fra bilen som jeg nå skal bore i og knuse til småbiter som jeg kan putte i malingen som jeg skal bruke. Da få jeg en viss struktur i malingen og en del av historien om bilen kommer inn i maleriet, sier Tommy Vågen.

Ønsker å kjøre bilen
Har du en skjult agenda med dette prosjektet i forhold til at du har lyst til å kjøre bilen fra 1962?
- Det er ikke umulig at jeg tenker litt på det for jeg kunne godt tenke meg på kjøre denne bilen. En dag vil jeg nok legge frem spørsmålet, sier Vågen.

Tommy Vågen regner med at maleriet kan være klart om noen uker og vil da sende det over til England sammen med foto og videodokumentasjon.

- Når auksjonen skal gå av stabelen er det ikke satt noen dato på ennå, sier Vågen.

Ingen kommentarer: